Vaknade, som vanligt ledbruten, efter en natt på sjukhuset. SISTA natten!! På väldigt länge!! Förhoppningsvis…
Men, så kom Dr Johan och sa att vi måste vara kvar en natt till. Utskrivning på tisdag eftermiddag. Det var en massa prover de måste ta, kolla koncentrationen i kroppen av olika läkemedel, kolla så att blodvärdet och trombocyterna håller sin nivå, det hade varit lite vingligt några dagar. Viktigt att ställa in läkemedlen helt perfekt. De är oerhört skickliga.
Jag minns när vi en gång frågade en sköterska att ”var inte Willes återhämtning något alldeles extra, det gick ju så fort och bra?”, svarade hon lite försiktigt ”ja, eller så är det perfekt medicinering” :-), ja, så skulle det ju kunna vara såklart. Det kanske är både ock?!
Men iallafall, sedan kom syster Helena in och sa att hon trodde att vi fick sova hemma inatt. Nej, tyvärr sa jag, Johan sa att vi måste sova här… men då gick hon och pratade med Johan, så det slutade med att vi fick åka hem vid lunchtid för att vara tillbaka kl. 8.30 imorgon. ÅH vad nöjda vi blev, W och jag!!! W firade med en hamburgare (dock utan sallad och tomat, som är bannlysta några veckor till).
Mitt fina gudbarn Cassandra kom och hjälpte oss med barnen idag. Det är så skönt att få hjälp, vi är så himla himla trötta. Det går inte att beskriva! Minsta lilla sak känns helt oöverstigligt. Jag känner mig så onyttig och extremt lågpresterande, men att bara få allt att rulla hjälpligt är jobbigt nog just nu. De små barnen vill ALLTID något, hela hela tiden. Malte kan nog säga ”mamma eller pappa” 500 gånger på en förmiddag :-).. De är lite rastlösa och behöver stimulans. Det är lunch, mellis, middag och läggning, 100 naglar att klippa… jaa, ett hårt jobb med fyra relativt små barn, så är det bara… och W kräver sitt, han har RÄTT till det… han måste få i sig alla mediciner, en del är ju fyra gånger per dag, en del är skitäckliga så vi får tjata, en del är stora tabletter så vi får dela.. ja, pyssel helt enkelt. Lillebror har oxå medicin (järntillskott) fyra gånger per dag, honom kan man muta med en chokladbit – enkelt, tack och lov.
W ska i fortsättningen nu till Huddinge två gånger i veckan. Vi trodde det var tre, men om inget händer så räcker tydligen två. Skönt! Dessa besök kommer att ta halva dagarna minst, varje gång.
Jag känner mig så konstig. Allt är så ofattbart. Idag när jag satt och rökte utanför sjukhuset tänkte jag på alla gånger jag har varit där och rökt, full av ångest och rädsla för att gå upp igen. Hur jag ringt Gabriella, Nadja eller Pia och gråtit, och jag menar gråtit på riktigt, hulkgråtit… När W har varit så dålig och allt har varit helt outhärdligt. Hur livet kändes såå svårt att leva. Och nu, helt plötsligt är allt BRA! Jag hänger inte med i svängarna. Det är så svårt att ta in att allt har hänt. Jag funderar mycket på hur vi kommer att ta oss igenom det här. Om allt bara kommer att rulla på och ”vara som vanligt” igen. Eller om någon av oss kommer att hamna i någon slags utmattningsdepression. Det är så omänskligt allt som har hänt, den här pressen under så lång tid. Varenda muskel i min kropp har varit på helspänn sedan den 3e augusti, nu snart 3, 5 månader, dygnet runt. Det är verkligen så.
Yterligare en jobbig sak återstår. Det är mammas provsvar. Veckan innan mamma dog togs det ett blodprov på henne för att se om hon var bärare till den här jävla genen som ställer till allt. Det kan ha kommit med mig, dvs att något blev fel tidigt i mammas graviditet när hon väntade mig. Men det är högst troligt att även hon är bärare. Det skulle innebära en risk för resten av stora familjen (som vi brukar kalla vår härliga storfamilj i Syltvik). Jag kan inte sluta oroa mig över detta, det finns i bakhuvudet hela tiden… ÅH, vad jag vill att det bara ska vara jag och min familj. Jag vill inte att någon mer ska utsättas för något liknande, eller för oron innan man får provsvar etc. Dr Karin sa att mammas prover var i Holland för analys och eftersom de inte var akutmärkta kan de ta någon vecka till. Men när som helst kommer det.
Ja, det är inte slut ännu, inte på mycket länge. Men vi sover iallafall under samma tak och DET är en viktig milstolpe! Vi har kommit igenom mycket av det jobbiga, väldigt mycket…