Fick ett halsband med en fyrklöver av en av mina allra
närmaste vänner. I det här stadiet griper jag alla halmstrån för att få hopp
och jag vill tro att den verkligen kan bära med sig hopp och lite TUR, för en
gång skull. Vi skulle så väldigt gärna vilja få några positiva besked, för en
gång skull. Tycker vi förtjänar det… Det har ju hittills bara blivit värre och värre…

Känner mig dock hoppfull idag, och det var länge sedan. Väntar på
besked från USA vilken dag som helst. Och jag tycker att det är dags för ett
positivt besked nu. Det har ju varit idel negativa. I helgen har vi diskuterat
fram och tillbaka. Tänk om det är den här mindre aggressiva varianten. Den
angriper nervsystemet på ett annat sätt, den leder oftast till rullstol. Det
verkar dock som om man gör en transplantation även mot den. Den stora nackdelen
verkar vara att man inte vet NÄR den slår till… det skulle innebära en ständig
rädsla för symptom, kontinuerliga undersökningar, etc. MEN den går inte på
hjärnan och den leder inte till döden. Så jag hoppas och ber till Gud att det
ändå ska vara den. Det finns ju en liten liten chans… trots att Dr Karin inte
vill ge oss något hopp, hon verkar övertygad om att det är den aggressiva. Och
vad som framkom när vi pratade med henne i fredags var att de inte har någon
erfarenhet av ALD på Huddinge. Hon refererade till ett fall som de hade haft på
Huddinge. Det var den mindre aggressiva varianten, för över fem år sedan.
Alltså ett. Om vi förstod henne rätt.

Dr Karin var väldigt tydlig med hur jobbig behandlingen kommer att bli. Ett tag nu har jag varit ”förbi” det, och nästan slutat tänka på det. Men hon påminde oss – det kommer bli överjävligt. Bara att ställa in oss på det.

Idag har jag inte så mycket att skriva känner jag, men ville
ändå uppdatera om vad som händer. Imorgon ska vi göra hörseltester, det känns
helt odramatisk och på fredag väntar den stora neurologiska undersökningen.
Över fem timmar effektiv tid kommer det ta. Sladdar och apparater… usch jag
bävar för den!! Men vi kommer ta oss igenom det också, det har jag lärt mig av
den här tiden; vi tar sig igenom allting, vi har ju liksom inget val.